Geoparkok nyomában Bulgáriában

Várna

A 2018/19-es tanév tizenegyedik évfolyamáról négyen vettünk részt a programon, Neumajer Kitti (11.e), Gazdag Kitti (11.e), Gutheil Adél (11.a) és Sipőcz Enikő (11.a). A magyarországi Bakony-Balaton Geopark állat- és élővilágát mutattuk be. Érkezett csoport Lengyelországból, Spanyolországból, Ciprusról, Franciaországból és persze Bulgáriából, tehát minden olyan európai országból, ahol van geopark. A programnak mindegyik országban volt egy körülbelül egyhetes állomása, iskolatársaink már jártak Cipruson és Spanyolországban is, a külföldi csoportok jövő tanévben látogatnak vissza hozzánk.

Mi négyen, Kordé Krisztina és Makai Zoltán kísérőtanárainkkal két nappal korábban érkeztünk. Szombaton, odaúton Törökországban nyolc óra átszállási időnk volt a repülőtéren, ezt kihasználva ellátogattunk Isztambulba, ahol a híres Nagy Bazáron sétáltunk keresztül, és megnéztük a Hagia Sophiát, amely a világörökség része.

Az első nap - hétfő - főként az ismerkedésről szólt, az utunk során remek alkalmunk nyílt az angol nyelv gyakorlati használatára és a kapcsolatépítésre.

Kedden Byalába utaztunk, ahol a Kulturális Központban minden ország diákjai előadták projektmunkájukat hazájuk geoparkjáról, majd körbevezettek bennünket a Régészeti Múzeumban. Ebéd után a késő antik város romjai között próbálhattuk ki magunkat a korabeli képzőművészeti ág, az agyagozás világában.

Szerdán az Aladja kolostorba látogattunk el, majd egy hatalmas, lenyűgöző botanikus kertet jártunk be. Délután a Tuzlata-tó különleges gyógyiszapját tekintettük meg, és néhány mondatban tájékoztatást kaptunk róla, hogyan is kell használni, hogyan fejti ki hatását. Itt a napi programsorozat zárásaként közösségépítő kültéri játékokat játszottunk.

Csütörtökön újrahasznosítási témában kézműveskedtünk, pet palackok kupakjaiból készítettünk dekorációt. A hétre azt a feladatot kaptuk, hogy az egyik szervezőnek küldjünk legalább három képet és egy fél perces videót, amit a programok során azokról készítettünk, amik a leginkább tetszettek. Csütörtökre ezekből összeállítottak egy kisfilmet, mint egy összefoglalásképp élményeinkről. Ezután bejártuk a Várnától nem messze fekvő Pobiti Kamanit, vagy ismertebb nevén a kősivatagot, amely egykor erdő volt, de egy különös természeti folyamat eredményeképpen a fák megkövesedtek. Ezen a napon került megrendezésre a búcsúvacsora, melyen minden ország diákjai és tanárai a szervezőkkel együtt részt vettek. Autentikus bolgár élőzene kíséretében a fogások között egy-egy körtáncot jártunk, és bemutattuk a magyar néptánc egy gyöngyszemét, megtanítottuk a többieknek, hogy kell az "Ördög útját" járni.

Pénteken már az egész napot a tengerparton tölthettük, szombat hajnalban indult haza a repülőnk.

Köszönet a szervezőknek az élménygazdag programokért, a Kaposvári Munkácsy Mihály Gimnáziumnak a lehetőségért és kísérőtanárainknak, amiért egyenrangú félként kezeltek bennünket az út során. Köszönet a KaroLina vendégház és étterem tulajdonosának, mert semmiben sem szenvedtünk hiányt az ott tartózkodásunk során, legfőképpen jókedvben nem.